:
:
:
:
:
:
- 12 روش برای افزایش نور و بازدهی انواع لامپ + تضمینی
- بهترین روانشناس در شیراز
- کدام مارک تشک طبی بهتر است
- معرفی سایت تخصصی تولید نوار نقاله و ویفیدر
- در سفر به هفشجان از کجا دیدن کنیم؟
- کامپوزیت Geotextile-geonet چیست ؟
- خدمات نگهداری و پشتیبانی شبکه تهران
- تبلیغات محلی چیست؟
- بررسی تفاوت های کامپوزیت با لمینت دندان
- معماری داخلی هلگر
- تجهیزات انتقال مواد جاذبه ای از جمله قیمت رولیک خرید پایه رولیک و بچینگ سیمان
- بررسی
- درب شیشه ای تلسکوپی اصفهان
- بالابر هیدرولیک چیست ؟ (مزایا و معایب )
- پروژه ستین
- خرداد ۱۴۰۱
- فروردين ۱۴۰۱
- آذر ۱۴۰۰
- آبان ۱۴۰۰
- مهر ۱۴۰۰
- شهریور ۱۴۰۰
- مرداد ۱۴۰۰
- تیر ۱۴۰۰
- خرداد ۱۴۰۰
- ارديبهشت ۱۴۰۰
- بهمن ۱۳۹۹
- دی ۱۳۹۹
- آذر ۱۳۹۹
- آبان ۱۳۹۹
- مهر ۱۳۹۹
- مرداد ۱۳۹۹
- تیر ۱۳۹۹
- خرداد ۱۳۹۹
- ارديبهشت ۱۳۹۹
- فروردين ۱۳۹۹
- بهمن ۱۳۹۸
- آذر ۱۳۹۸
- آبان ۱۳۹۸
- مهر ۱۳۹۸
- شهریور ۱۳۹۸
- مرداد ۱۳۹۸
- تیر ۱۳۹۸
- خرداد ۱۳۹۸
- ارديبهشت ۱۳۹۸
- فروردين ۱۳۹۸
- اسفند ۱۳۹۷
- بهمن ۱۳۹۷
- دی ۱۳۹۷
- آذر ۱۳۹۷
- آبان ۱۳۹۷
- مهر ۱۳۹۷
- مرداد ۱۳۹۷
- تیر ۱۳۹۷
- خرداد ۱۳۹۷
- اسفند ۱۳۹۶
- دی ۱۳۹۶
- آذر ۱۳۹۶
- آبان ۱۳۹۶
- مهر ۱۳۹۶
- شهریور ۱۳۹۶
- مرداد ۱۳۹۶
- تیر ۱۳۹۶
- خرداد ۱۳۹۶
- اسفند ۱۳۹۵
- دی ۱۳۹۵
- آبان ۱۳۹۵
- مرداد ۱۳۹۵
- تیر ۱۳۹۵
مقام معظم رهبری در تعریف ولایت فقیه می نویسند: «ولایت فقیه به معناى حاکمیّت مجتهد جامعالشرایط در عصر غیبت است و شعبهاى است از ولایت ائمهى اطهار (علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) مىباشد.» بنابر این تعریف، ولایت فقیه از جنس حاکمیت است، حاکمیتی که آن را مجتهدی جامع الشرایط بر عهده دارد.
جهت مطالعه بیشتر می توانید به مطلب اثبات ولایت فقیه با استفاده از قرآن ، روایت و عقل مراجعه نمایید.
ولایت فقیه در کلام شهدا
شهدا در سخنان و وصیت نامه ی خود به موضوع ولایت فقیه پرداخته و لزوم اطاعت از ولی فقیه را بیان نموده اند. در ادامه ولایت فقیه در کلام شهدا را بازگو می کنیم.
شهید دکتر مصطفی چمران (فرمانده ستاد جنگهای نامنظم و وزیر دفاع)
من نمیگویم ولی فقیه معصوم است ولی ملتی که به امر خدا به امر ولی فقیه اعتماد می کنند، خدا اجازه اشتباه به آن رهبر را نمیدهد و به نوعی به او معصومیت می بخشد.
شهید محمد ابراهیم همت (فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله ص)
در زمان غیبت اطاعت محض از ولایت فقیه داشته باشید.
احادیث در مورد صبر و استقامت در اسلام
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
صبر سه نوع است: صبر در هنگام مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر ترک گناه.
( کافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۹۱، ح۱۵)
امام علی (ع):
صبر آن است که انسان گرفتارى و مصیبتى را که به او مى رسد تحمل کند و خشم خود را فرو خورد.
( عیون الحکم و المواعظ(لیثی) ص ۵۶ ، ح ۱۴۳۹)
امام علی (ع):
اگر صبر کنى مقدرات الهى بر تو جارى مى شود و اجر خواهى بُرد و اگر بیتابى
کنى باز هم مقدرات خداوند بر تو جارى مى شود و گناهکار خواهى بود.
( جامع الأخبار(شعیری) ص ۱۱۶)
معنای توکل بر خدا ، همان سپردن کار به دست خداست تا آدمی را در تمام موارد کمک کند و نارسایی های او را برطرف سازد.
انسان در طول زندگی خود با مشکلات و پیچیدگی ها، مواجه بوده و احساس می
کند که به تنهایی قادر بر انجام دادن امور نیست؛ چنین انسانی، برای رفع
حقارت و ضعف خود، باید با تشبّث (چنگ زدن) به عوامل طبیعی و اسباب مادی از
نیروی غیبی و قدرت بی پایان خدا استمداد جوید که او را در راه هدف، موفق
گرداند.
در حدیثی رسول گرامی اسلام (ص) از جبرئیل (ع) می پرسد: معنای توکل بر خدا چیست ؟
جبرئیل (ع) در پاسخ می گوید: «العلم بان المخلوق لایضر و لا ینفع و لا
یعطی و لا یمنع و استعمال الیأس من الخلق؛ حقیقت توکل علم و آگاهی به این
است که مخلوق نمی تواند زیانی برساند و نه سودی و نه چیزی ببخشد و نه از آن
باز دارد، و نیز توکل مأیوس شدن از خلق است (یعنی همه چیز را از خدا و به فرمان او بداند) (بحار، ج ۶۸، ص ۱۳۸، ح ۲۳).
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «اَللّهُمَّ احْشُرْنِی فِی زُمْرَهِ الْمَساکِین یَوْمَ الْقِیامَهِ؛ خداوندا! روز قیامت مرا با مستمندان محشور فرما» و نیز آن حضرت درباره گرامی داشتن فقرا می فرماید: «مَنْ اَکْرَمَ فَقِیرا مُسْلِما لَقَی اللّهَ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَهُوَ عَنْهُ راضٍ؛ هر کس، فقیر مسلمانی را گرامی دارد، روز قیامت، خداوند را ملاقات کند، در حالی که از وی راضی است.»
چه
بسا آنان که از حکمت تعالیم انبیا و وصایای آنان، آگاه نیستند، با دیدن
موارد مذکور، شتابزده قضاوت کرده، ادیان آسمانی را به اعراض از دنیا و
ترغیب افراد به فقر، متهم کنند؛ در حالی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و
آله در موارد زیادی، فقر را همسان کفر دانسته، از آن به خدا پناهنده می
شود: «اَللّهُمَّ اِنِّی اَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکُفْرِ وَالْفَقْرِ، فَقالَ
رَجُلٌ: اَ یَعْدِلانِ؟ قالَ: نَعَمْ؛ خدایا از کفر و فقر به تو پناه می
برم، مردی گفت: آیا این دو در کنار هم هستند؟ پیامبر صلی الله علیه و آله
فرمود: بله.»
و در روایتی، علت آن را چنین بیان می کند: «لَولا
رَحْمَهُ رَبِّی عَلی فُقَراءِ اُمَّتِی کادَ الْفَقْرُ اَنْ یَکُونَ
کُفْرا؛ اگر رحمت [و شفقت] پروردگارم شامل فقیران امتم نبود، نزدیک بود که
فقر، [باعث] کفر شود.»
و در دعای دیگری فرموده است: «اللّهُمَّ بارِکْ لَنا فِی الْخُبْزِ وَلا تُفَرِّقْ بَیْنَنا وَبَیْنَهُ، فَلَولاَ الْخُبْزُ ما صَلَّیْنا وَلا صُمْنا وَلا اَدَّیْنا فَرائِضَ رَبِّنا عَزَّ وَجَلَّ؛ خداوندا در نان برای ما با برکت قرار ده، و میان ما و نان جدایی مینداز که اگر نان نبود، نماز نمی گزاردیم و روزه نمی گرفتیم و دیگر واجبات پروردگار عزیز و جلیل را انجام نمی دادیم.»
چگونه فقر می تواند محبوب پیامبر صلی الله علیه و آله باشد؛ در حالی که آن حضرت از جناب ابراهیم خلیل علیه السلام چنین نقل می کند: «یا رَبِّ! الْفَقْرُ اَشَدُّ مِنْ نارِ نَمْرُود؛ پروردگارا! فقر از آتش نمرود، سخت تر است.»
پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص):
سه ویژگى است که در هر کس یافت شود، ویژگى هاى ایمان کامل مى گردد: آن که
وقتى خشنود گردد، خشنودى اش او را به باطل نکشاند و خشمش او را به هنگام
خشم، از حق برون نبرد و هر گاه توان یافت، به آنچه از او نیست، دست درازى
نکند.
(الاصول السته عشر(ط-دارالشبستری)، ص ۳۵)
امام علی (ع):
ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشمن دارد دشمن داشته باشد.
(شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید)، ج۱۸، ص۵۱)
امام رضا (ع):
ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فرزند آدم چیزى بالاتر از یقین داده نشده است.
(تحف العقول، ص۴۴۵)
آیا زلزله یک امتحان الهی است؟
آیا این که زلزله یک امتحان الهی یا یک نوع غضب الهی است، این باور و عقیده دلایل قرآنی و فقهی دارد؟
از
نظر اسلام داوری دربارة بلاها و مصیبتها و این که این نوع پدیده (زلزله)
جز ضرر، زیان، تباهی و خرابی سود دیگری ندارد، بستگی به این دارد که وضع
عمومی جهان با تمام ابعاد آن برای ما روشن باشد، سپس داوری کنیم که آیا این
پدیده جز بدی و ضرر نتیجه دیگری ندارد؟ واضح است که چنین احاطهای بر
اوضاع عمومی جهان برای ما ممکن نیست.
یک فیلسوف، هر چه هم با دید مطلق و
آزاد رویداد مورد نظر خویش را بررسی کند، فقط از نقطه مصالح مردم مرز و بوم
خود و دریچة زمان خویش میتواند، دربارة آن داوری کند، و هرگز نمیتواند
از زمان مشخص زندگی خود گامی فراتر نهد، در حالی که داوری صحیح در این
موارد علاوه بر نظر وسیع، نیاز به آن دارد که از علل و انگیزهها و همچنین
نتایج و مقدمات آن پدیده از ازل تا ابد آگاهی داشته باشد.
چه بسا ممکن است که یک پدیده و رویداد از یک بُعد کوچک، بیفایده و زیانبار جلوه کند، ولی با در نظر گرفتن ابعاد دیگر، در گذشته و آینده مفید و سودمند باشد. آیا در جهان فیلسوفی پیدا میشود که شعاع یک پدیده و رویداد را تا اعماق ازلیّت و ابدیت پیش برد و هر حادثهای را در مجموع ابعاد زمان و مکان با تمام رگ و ریشهها و شاخ و برگهای آن مورد بررسی قرار دهد و سپس داوری کند که مثلاً زلزله در بم که به ویرانی آن شهر منجر گردید و گروهی بسیاری را کشت و عدهای را بیخانمان کرد، سرتاسر زیانبار بوده است.
بشر در ارزیابی پدیدههای آفرینش دچار
یک نوع خودبینی خاص است و به همه چیز و هر پدیده از عینک سودجویانه خویش
مینگرد، هر گاه حادثهای به سود او و بستگان و دوستان او بود، فوراً به
وجد و شادی بر میخیزد و اگر فردی مؤمن باشد، به شکرانة آن پیشانی برخاک
میساید و در غیر این صورت آن را بلا و آفت و بدبختی و تیره روزی تلقی
میکند. در حالی که هر پدیدهای را اعم از نیک و بد، زشت و زیبا باید با
نظام جهان سنجید و آن را جزئی از مجموع جهان آفرینش دانست و سپس دربارة آن
داوری نمود، چه بسا برای بقاء نظام آفرینش، انفجاری در نقطهای ضرورت داشته
باشد که از فروریختن نظام گیتی جلوگیری کند، این انفجار هر چند گروهی را
نابود و آبادیهایی را ویران میکند، امّا در عین حال مطابق با حکمت و
عدالت پروردگار است.
گاهی خداوند متعال، برای تربیت و
پرورش و رشد فضائل اخلاقی انسان بلاها و مصائب را میفرستد تا استعدادهای
نهفته به سبب آن شکفته شود و افراد در برابر آن یاد بگیرند تا از خود
استقامت و پایداری نشان دهند و زنگ بیدار باشی باشد،که انسانها در سایه آن
از خواب غفلت بیدار شوند: «و لقد اخذنا آل فرعون بالسنین و نقص من الثمرات لعلّهم یذکرون»؛[1]
قوم فرعون را به خشکسالی و کمی میوه دچار نمودیم، تا شاید متذکر گردند.»
بنابراین. از نظر آیات قرآن کریم، مصیبتها و فشارهای زندگی به برخی از
دلایل ذیل است:
1. گاهی این بلاها و مصائب، دستاورد خود آنها است:
«و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم؛[2] آن چه مصیبت به شما رسد، دستاورد خودتان است.» در آیة دیگر میفرماید: «ما اصابک من حسنة فمن الله و ما اصابک من سیئة فمن نفسک؛[3] آن چه از نیکی، به تو میرسد، از خدا و آن چه از بدی به تو میرسد از خود توست.»
2. آزمایش خدا و تکامل انسان، قرآن کریم تصریح میکند که در نظام آفرینش، انسان به وسیلة «شر» و «خیر» آزمایش میشود:
«نبلوکم بالشر و الخیر فتنة؛[4] ما به وسیلة «شر» و «خیر» شما را آزمایش میکنیم.» نیز در آیة دیگر میفرماید: «بلوناهم بالحسنات و السیئات لعلهم یرجعون؛[5] آنها را با نیکیها و بدیها آزمودیم، شاید بازگردند.»
3. آثار طبیعی گناه
از
دیدگاه قرآن کریم، گناه و کردار ناشایسته انسان، به طور طبیعی و تکوینی
نه تنها در مورد شخص گنهکار تأثیر بد دارد، بلکه نسبت به سرنوشت سایر افراد
جامعه نیز مؤثر است: «و اتقوا فتنة لاتصیبنّ الذین ظلموا منکم خاصة؛[6]
بترسید از بلاهایی که تنها دامنگیر ستمگران شما نمیشود.»
===========================
پی نوشت ها:
[1] . اعراف/ 130.
[2] . شوری/ 30.
[3] . نساء/ 79.
[4] . انبیاء/ 35.
[5] . اعراف/ 168.
[6] . انفال/ 25.
منبع: andisheqom.com
سوره عبس، هشتادمین سوره قرآن کریم است
سوره عبس یا «السفر»، « اعمی» (1) هشتادمین سوره قرآن کریم است که مکی و 42 آیه دارد.
رسول
خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده اند: هر کس سوره عبس را قرائت نماید
روز قیامت در حالی خواهد آمد که شادمان و خندان است. (2)
امام صادق
علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره عبس را قرائت نماید در بهشت زیر پرچم و
سایه خداوند و مشمول کرامت خداوند خواهد بود و این کار کوچکی نزد خداوند
است.(3)
همچنین از ایشان نقل شده است: هر کس هنگام بارش باران این سوره را قرائت نماید خداوند به تعداد قطرات باران گناهانش را می آمرزد. (4)
آثار و برکات سوره عبس
1) مصون ماندن از خطرات
امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر مسافر در راهش سوره عبس را قرائت نماید از خطرات پیش رویش در سفر باز داشته می شود.
همچنین
فرموده اند: هر کس سوره عبس را بر کاغذ یا پوست سفیدی بنویسد هر جا که می
رود همراه خود داشته باشد در راهش جز خیر و خوبی نمی بیند و از خطرات به
اذن خداوند در امان است.(5)
2) پیدا شدن گمشده
مرحوم کفعمی در کتاب خود آورده است که قرائت این سوره موجب پیدا کردن گم شده و بازگشت غایب می شود.(6)
===========================
پی نوشت:
(1) درمان با قرآن، ص136
(2) مجمع البیان، ج10، ص263
(3) ثواب الاعمال، ص121
(4) مستدرک الوسائل، ج6، ص210
(5) تفسیرالبرهان، ج5، ص580
(6) المصباح کفعمی، ص182
منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
ثواب بعضی اذکار الهی
هـشـام بن سالم و اءبى ابوب خزاز هر دو از حضرت صادق (ع ) حدیث کنند که فرمود: فـقـرا و مـسـتـمـنـدان خـدمـت رسـول خـدا (ص ) آمـدنـد و عـرضـکـردنـد: اى رسـول خـدا (ص )، هـمـانـا اغـنـیـاء و تـوانـگـران (آن انـدازه مـال ) دارنـد کـه بـنده آزاد کنند و ما نداریم ؟ (و همچنین ) دارند که حج کنند و ما نداریم ، و (نـیـز) دارنـد چـیـزیکه صدقه دهند و ما نداریم (و هم ) دارند که چیزى بدان جهاد کنند و ما نـداریـم (و در نـتـیـجـه مـا بـواسـطـه نـدارى از ثـواب ایـن اعـمـال مـحـروم و بـى بـهره هستیم ؟) پس رسول خدا (ص ) (در پاسخشان ) فرمود:
هر که صـد بـار (((اللّه کـبـر))) بـگـویـد بهتر است از آزاد کردن صد بنده ،
و هر که صد بار (((سبحان الله ))) بگوید بهتر است از راندن صد شتر (براى قربانى کردن در حج )
و هر که خدا را صد بار حمد گوید بهتر است از فرستادن صد اسب با زین و لجام و سوار آن در راه خدا (براى جهاد)
و هر که صدبار بگوید: (((لا اله الا الله ))) در آن روز از نظر عـمل بهترین مردم است مگر (از) کسیکه زیادتر گفته باشد،
(حضرت صادق (ع )) فرمود: ایـن خـبر بگوش اغنیاء رسید آنها (آنچه پیغمبر (ص ) فرموده بود) بکار بستند، فرمود: پـس فـقـراء دوبـاره نـزد رسـول خـدا (ص ) بـاز گـشـتـنـد و عـرضـکـردنـد: اى رسـول خـدا (ص ) آنـچه فرمودید بگوش اغنیاء رسید و آنان (نیز) بکار بستند (اما اکنون هر دو ثواب را دریافت کنند؟) فرمود: این فضل خدا است بهر که خواهد دهد.
منبع : اصول کافی ج 4 ص 267
دعا برای برای طولانی شدن عمر
قرآن کریم :
اَلَّذى خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ اَیُّـکُمْ اَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفورُ؛[سوره ملک، آیه ۲]
آن کس که مرگ و زندگى را آفرید، تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مى کنید، و او شکست ناپذیر و آمرزنده است.
پیامبر صلی الله علیه و آله: یَابْنَ آدَمَ! اِبْرِرْ واِلدَیْکَ وَ صِلْ رَحِمَکَ، یُیَسَّر لَکَ یُسْرُکَ وَ یُمَدَّ لَکَ فىعُمْرِکَ و اَطِع رَبَّکَ تُسَّمى عاقِلاً و لا تَعصَهُ تُسَمّى جاهِلاً ؛
اى فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکى کن و صله رحم داشته باش تا خداوند، کارت راآسان و عمرت را طولانى بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیى و از اونافرمانى نکن که نادان شمرده مى شوى.[الفردوس، ج ۵، ص ۲۸۲، ح ۸۱۹۰]
امام على علیه السلام: بَرَکَةُ الْعُمْرِ فى حُسْنِ العَمَلِ ؛
برکت عمر در خوب انجام دادنِ کارهاست.[غررالحکم ، ح ۴۴۳۴]
پیامبر صلی الله علیه و آله: اَرْبَعةٌ تَزیدُ فِى الْعُمْرِ: اَلتَّزویجُ بِالاَْبْکارِ، وَ الاِْغْتِسالُ بِالْماءِ الحارِّ وَالنَّوْمُ عَلَى الْیَسارِ وَاَکْلُ التُّفاحِ بِالاَْسْحارِ ؛
چهار چیز، بر عمر مى افزایند: ازدواج با دختران، شستشو با آب گرم، خوابیدن برشانه چپ و خوردن سیب در سحرگاهان.[مواعظ العددیه ، ص ۲۱۱]
پیامبر صلی الله علیه و آله: مَنْ وَلىَ مِنْ اُمورِ الْمُسْلِمینَ شَیْئا فَحَسُنَتْ سیرَتُهُ رُزِقَ الْهَیْبَةَ فىقُلوبِهِمْ... وَ اِذا عَدَلَ فیهِمْ مُدَّ فى عُمُرِهِ ؛
هر کس اداره بخشى از امور مسلمانان را بر عهده بگیرد و رفتارش خوب باشد،در دل هاى آنان هیبت مى یابد... و اگر در میان آنان به عدالت رفتار کند، عمرش افزونمى گردد.[ذیل تاریخ بغداد ، ج ۲، ص ۱۳۶، ح ۴۱۹]
پیامبر صلی الله علیه و آله: مَنْ اَرادَ الْـبَقاءَ و لا بَقاءَ: فَلْیُباکِرِ الْغَداءَ وَلْیُجَوِّدِ الْحِذاءَ وَلْیُخَفَّفِ الرِّداءَوَلْیُقِلَّ مُجامَعَةَ النِّساءِ. قیلَ یا رَسولَ اللّه ِ وَ ما خِفَّةُ الرِّداءِ؟ قالَ: قِلَّةُ الدَّیْنَ ؛
هر کس ماندگارى مى خواهد ـ و البته ماندگارى [ابدى] وجود ندارد ـ باید صبحانهرا زودتر بخورد، کفش مناسب بپوشد، رداى (بالاپوش) خود را سبک کند و کمتربا زنان بیامیزد. پرسیدند: اى پیامبر خدا! سبک بودن رَدا به چیست؟ فرمودند: بهکم بودنِ بدهى.[من لایحضره الفقیه ، ج ۳، ص ۵۵۵،ح ۴۹۰۲]